Ruimzichtlaan 155: het brugklasgebouw van het Houtkamp College!

Lange tijd hebben we in spanning gezeten, maar in november werd ons wachten beloond. Een grote wens ging in vervulling: na de zomervakantie kunnen de brugklasleerlingen van het Houtkamp College terecht in het schoolgebouw aan de Ruimzichtlaan 155. Een prachtig pand op een prima locatie. Het gebouw is op dit moment nog in gebruik door het Graafschap College, maar vanaf komend schooljaar heeft het Houtkamp College het hele schoolgebouw voor zich alleen. Eerst zullen alleen de leerlingen van leerjaar 1 er onderwijs ontvangen, maar vanaf 2021-2022 zal het gebouw gevuld worden met leerlingen van leerjaar 1 én 2: onze brugperiode.

Een aantal collega’s heeft al verscheidene keren door het gebouw rondgelopen. Unaniem wordt de vriendelijke en ruimtelijke uitstraling van het gebouw geroemd. De grote ramen in de aula en gangen laten veel licht binnen. Er is een mooie binnentuin en de entree oogt fris en modern. De aula is kleurrijk ingericht waardoor brugklasleerlingen zich er snel thuis zullen voelen. De lokalen in het pand hebben verschillende afmetingen, waardoor ze geschikt zijn voor het onderwijs op het Houtkamp. Dat Houtkamponderwijs vraagt namelijk een schoolgebouw waar ruimte  is voor ontmoeting en geborgenheid, voor ontdekkend en onderzoekend leren, voor coöperatief en zelfstandig leren, voor leren door doen. Een schoolgebouw met multifunctionele lokalen past bij ons. Fijn ook dat er voldoende kleine spreek- en werkruimtes zijn waar coachingsgesprekken kunnen plaatsvinden in het kader van persoonlijk leren of waar leerlingen in stilte en zonder afleiding door anderen kunnen werken.

De locatie is volledig geschikt voor mindervaliden en ligt op loopafstand van de locatie waar straks de bovenbouw gevestigd is. Schuin aan de overkant ligt namelijk het gebouw van het huidige Rietveld Lyceum, dat in de toekomst de bovenbouwlocatie van het Houtkamp College wordt. Dat de onder- en bovenbouwlocatie van het Houtkamp College zo dicht bij elkaar liggen, vergemakkelijkt in de toekomst de samenwerking tussen de Houtkampcollega’s. De focus is nu echter eerst gericht op het brugklasgebouw. De komende maanden proberen we het pand beter te leren kennen en gaan we enkele aanpassingen doen, zodat het pand in augustus 2020 gereed is om zijn eerste leerlingen met open armen te ontvangen. Bent u zelf ook benieuwd naar onze brugklaslocatie? Kom dan een kijkje nemen op de Open dag.